هجوم تازه واردها به بازار سهام

هجوم تازه واردها به بازار سهام

هجوم تازه واردها به بازار سهام

 

تهدید رقبای بالقوه یا همان تازه واردها یکی از پنج نیروی مورد نظر در مدل پورتر است که در تصمیم گیری استراتژیک در عرصۀ رقابت کسب و کارها مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد .

مدل پورتر بک دید کلاسیک از نیروهای اصلی که محیط رقابتی شرکتها را تشکیل میدهد ارائه می نماید. مهم نیست کسب و کارتان چیست بلکه این مهم است که بدانید همواره در فضای رقابتی قرار دارید .

رقابت حتی در عرصه های عادی زندگی افراد هم وجود دارد و حتی هنگام گرفتن تاکسی و انجام انواع خریدهای اینترنتی فرآیند رقابت در حال انجام است .

تهدید تازه واردها هموراه یکی از مهمترین تهدیدات در بین رقبا به شمار می آید .چرا که هیچ شناخت و درک قبلی از میزان توان مالی ، تجربه ، تخصص ، قدرت تصمیم گیری و استراتژیهای مورد نظر آنها در دست نیست .

تجربه نشان داده با بهره گیری از مدل پورتر و تحلیل شرایط و الگو برداری از آن می توان حتی در خرید سهام کمپانیها هم نتیجه مطلوبتری به دست آورد .

رقبای بالقوه یا خریداران و معامله گران جدید بازار که از آنها به عنوان تازه واردها نام برده می شود می توانند یکی از عوامل مهم و اثرگذار در بازار بورس باشند چرا که می توانند با ظرفیت و قدرت بالائی که دارند هر بازاری را با ورود خود رونق و قیمتها را افزایش دهند .درست همان طوری که رشد بازار سهام را در مدت کوتاهی به ابر رشد تاریخی تبدیل نمودند و تحولات شگرفی را پدید آوردند و رقابت را در بازار سهام شدید تر و غیر قابل پیش بینی نمودند .

طبیعی است ، به همان میزان که ورود تازه واردها می تواند باعث رونق یک بازار شود ، خروج سریع آنها نیز می تواند هر بازاری را با تغییرات عمده ای مواجه کند .همانگونه که حضور تازه واردها در بازار مسکن توانست رونقی خاص برای آن صنعت ایجاد کند و کوچ دسته جمعی آنها نیز آن صنعت را از رونق انداخت و حضور معامله گران تازه کار در بازار ارز و تصمیمات غیر کارشناسی و غیر علمی آنها باعث تغییرات و افزایش لحظه ای و عمده در نرخ ارز شد ولی دیگر اثری از حضور آنها در آن بازار پر هیاهو نیست .

وجود نقدینگی سرگردان تازه واردها که از هر بازاری اطلاعات محدودی دارند و به سرعت بازار کاری خود را می تواند تغییر دهند امروزه به یک معضل غیر قابل کنترل اقتصادی تبدیل شده است و هر از چند گاهی بسته به شرایط به بازاری خاص هجوم می آورند و بلافاصله بدون وابستگی به آن بازار به سراغ دیگری می روند چرا که تنها به دنبال کسب ارزش افزوده بیشتر و سریع هستند .

با فروکش کردن روند صعودی بازار مسکن و نزولی شدن قیمتها در بازار ارز و سکه ، گروه تازه واردها که از هوشمندی خوبی هم برخوردارند به سراغ بازار سهام آمده اند و خوشبختانه این بار به بازاری که توان جذب آنها را دارد و اصولی ترین محل برای سرمایه گذاری است  وارد شده اند  و چنانچه روند حرکتی و استراتژی های کلان اقتصادی در کشور تغییر نکند این هجوم به شکل مطلوب و منطقی در صنایع مختلف به کار گیری می شود و باعث رونق کسب و کار و تولید در کشور            می شود . بدیهی است با افزایش تقاضای خرید تازه واردها رونق روز افزون بازار سهام کاملاً مشهود است و در صورت ادامه این روند ، توسعه فعالیتهای بنگاه های اقتصادی و تولیدی کشور را می توان شاهد بود .

در هفتۀ جاری رکورد جدید 2 هزار و چند صد میلیارد تومان در بازار سهام ثبت گردید که با توجه به شرایط موجود کشور و وجود تحرمیها و تهدیدات دور از انتظار بود ولی هجوم معامله گران خرد و همان تازه واردها این رقم را در تاریخ سهام به ثبت رساند و چنانچه اوضاع به همین منوال پیش برود و اتفاق خاصی نیفتد ، معاملات بازار رکوردهای جدید و بالاتری را هم به ثبت خواهند رساند . رفتارهای جدید آنها در بازار و صف نشینی های طولانی برای خرید برخی سهام ها و تغییرات در برخی سهم ها همه از اثرات ورود این تازه واردهاست چرا که رفتارهای معاملاتی کاملاً جدید و متفاوتی دارند که کمتر با مدل رفتاری قبلی معامله گران قدیمی مطابقت دارد و همین موضوع کار پیش بینی آیندۀ بازار را دشوار نموده است .

گرچه این حضور فعلا برای بازیگران و ذینفعان بازار بسیار مغتنم و پر برکت است ولی لازم است ، پیش بینی برای کوچ دسته جمعی و خروج تازه واردها هم وجود داشته باشد ، چرا که این تازه واردها خیلی هم طاقت ماندگاری طولانی مدت در صنعت و بازاری خاص را ندارند و اگر باز هم سایر بازارها مانند دلار و سکه و ارز سوددهی بیشتری پیدا کنند ، بازار سهام را ترک خواهند کرد که در آن صورت باعث رکود و کاهش سنگینی در روند صعودی فعلی ایجاد خواهد شد .

آنچه از بررسی و مطالعه روند بازار بورس از گذشته و حال تجربه شده است ،  این موضوع است که بازار همواره آماده است تا به معامله گران مدعی ، درسهای تازه بیاموزد پس باید بیشترمراقب بود و همواره به دنبال یادگیری بود .

 

 

                                                                                                                                                                         مجید کربلائی           

                                                                                                                                                          کارشناس بازرگانی و کسب و کار

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.